Kilpailuohje ja koronaohjeistus

Korona-ohjeet Petäjämäellä järjestettäviin Keskipohjanmaa cupin osakilpailuun 30.1.2021

Hiihdoissa on noudatettava seuraavia järjestäjien ja viranomaistahojen asettamia ohjeita koronatartuntojen ehkäisemiseksi. Näiden ohjeiden noudattaminen on kaikkien etu. Ohjeiden myötä voidaan välttää joutuminen karanteeniin, kun altistumismahdollisuuksia rajataan. Kaikkien tapahtumaan osallistujien on noudatettava näitä ohjeita. Ohje koskee urheilijoita, valmentajia, huoltajia ja toimitsijoita.

OKM:n ja THL:n laitoksen ohje koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksissa. THL-ohjeet.  https://thl.fi/fi/web/infektiotaudit-ja-rokotukset/ajankohtaista/ajankohtaista-koronaviruksesta-covid-19

Aluehallintovirastosta saadun tiedon mukaisesti kokoontumisrajoitus ei koske lisenssiurheilijoita, tai muuten ennalta tiedossa olevia urheilijoita. Kokoontumisrajoitusten puolesta voimme siten kilpailut järjestää.

Linjauksemme pohjautuvat Olympiakomitean sivuun:
https://www.olympiakomitea.fi/2020/11/20/ajankohtaista-tietoa-koronavirustilanteen-vaikutuksesta-urheiluun/ ja AVI:lta saamaamme ohjaukseen.

Älä tule sairaana tai oireisena! Koronavirus aiheuttaa hengitystieinfektion, jonka oireita voivat olla mm. yskä, kurkkukipu, kuume, hengenahdistus, lihaskivut, vatsaoireet ja päänsärky. Jos saat tapahtuman jälkeen koronaan sopivia oireita, toimi THL:n sivuston ohjeiden mukaisesti:

Jos sinulla todetaan koronavirus viikon sisällä kilpailutapahtuman jälkeen, pyydämme ilmoittamaan siitä kilpailujärjestäjälle sähköpostitse: jonna.haikara@gmail.com, p. 040 7721 147

Toimintaohjeet:

• Kilpailuihin osallistuvat urheilijat ja huoltajat ovat laajalla Petäjämäen hiihtomajan urheilualueella ulkotiloissa. Sisätiloista vain wc:t ovat käytössä.

• Yleisöä ei oteta paikalle.

• Järjestäjä seuraa turvavälien toteutumista tapahtumaan osallistuvien joukossa ja ohjeistaa tarvittaessa.

• Tarpeeton kulku sisätiloihin estetään.

• Tapahtuman aikataulu (kilpailuaikataulu) porrastetaan niin, että yhtä aikaa paikan päällä on mahdollisimman vähän kilpailijoita sekä huoltajia.

• Maastohiihto on luonteeltaan laji, jossa lähikontakteja ei juurikaan synny ja sitä suoritetaan ulkotiloissa.

• Kaikkia sisätiloissa tapahtuvia kokoontumisia vältetään. Toimitsijat menevät suoraan toimipaikoilleen. Sisätiloissa on vain toimitsijoita, joiden toimipaikka on sisätiloissa.

• Stadion-alueella on käytettävä kasvomaskia. Järjestäjä ei tarjoa kasvomaskeja. Varaa mukaan omia.

• Ylimääräinen aika suositellaan viettämään ulkotiloissa hieman etäämmällä stadion-alueesta tai omissa autoissa.

• Pintoja, wc-tiloja pyyhitään järjestäjän toimesta tapahtuman aikana.

• Niissä tilanteissa, joissa toimitsijat ovat lähikontaktissa urheilijoihin tai muihin, käytetään kasvomaskeja ja pidetään turvaetäisyyttä.

• Numeroiden jaot ja lähtö- ja maalialueen toiminta suunnitellaan siten, että lähikontakteja vältetään. Jokainen tarkistaa oman lähtönumeron netissä olevasta lähtöluettelosta.

• Ilmoitustaulua tai tulostaulua ei ole. Tiedottaminen tapahtuu kuuluttamalla ja internetin välityksellä.

• Kioskia, mehutarjoilua tai vastaavaa ei ole tarjolla.

• Suosittelemme lataamaan Koronavilkku-sovelluksen!

Yleistä

Kilpailut ovat tarkoitettu koronapandemian johdosta vain kilpailuun osallistuville urheilijoille ja heidän välttämättömille huoltajilleen. Yleisöllä ei ole pääsyä tapahtumaan. Noudatamme OKM:n ja THL:n ohjetta koronavirustartuntojen ehkäisemisestä yleisötilaisuuksissa.

Kaikki käyttävät maskeja tapahtumassa kaikissa tilanteissa. Vain urheilijat ovat vapautettuja maskin käyttämisestä kilpailusuorituksen ja verryttelyn aikana. Välttämättömiksi huoltajiksi katsotaan alle 18v osalta kuljettaja. Ajokortillisten kilpailijoiden osalta suosittelemme tulemaan kisapaikalle ilman huoltajaa, mutta kun kyseessä pitkät matkat, joissa tarvitaan huoltoapua, on huoltaja sallittu. Kilpailupaikalla tarkoitetaan stadionaluetta ja ladunvartta. Huoltaja voi olla parkkialueella auton läheisyydessä esimerkiksi suksihuoltoa varten turvavälien noudattamisen huomioiden.

Kilpailuohjeet

• Tule mahdollisimman myöhään ennen lähtöä ja poistu mahdollisimman nopeasti suorituksen jälkeen. Loppuverryttely on parempi tehdä muualla kuin hiihtostadionilla tai sen ympäristössä.

• Pukutiloja ei ole käytössä, wc:t Petäjähovin sisätiloissa. WC-tiloihin ei saa jäädä oleskelemaan.

• Verryttely ja testaus ennen kilpailua ja taukojen aikana kisaladuilla hiihtosuuntaan. Kilpailun aikana verryttely sallittu kisaladuilla numerolappu väärinpäin puettuna, erityistä varovaisuutta noudattaen.
    Stadionalueella verryttely kielletty kilpailun aikana.

• Numerot ovat jokaisen itse noudettavissa ulkona Petäjähovin edestä. Oikean numeron ottaminen on kilpailijan omalla vastuulla. Muista tarkistaa oma numerosi lähtöluettelosta nettisivuilta.

• Kilpailualueella on kilpailukanslia, puh. 044 077 1229. Kilpailunjohtajan tavoitat tarvittaessa numerosta 044 5757368.

• Lähtö- ja maalialueelle saavat mennä vain kilpailijat. Lähtöalueelle mennään noin 5min ennen lähtöä. Lähtö- ja maalialue on rajattu.

• Ensiapu, soita numeroon 040 7181347, tai vakava hätätapaus, soita 112.

• Live online-tulokset ovat viralliset lopputulokset sarjoittain 15 min kyseisen sarjan viimeisen maaliintulijan jälkeen.

• Palkinto luovutetaan kilpailunumeroa vastaan. Erillistä palkintojen jakoa ei ole. 10-12v sarjoissa palkitaan kaikki, muissa sarjoissa 3 parasta.